Verifactur vs Excel / Word

Si utilitzo un Excel o Word per a emetre les meves factures, ho puc seguir utilitzant a partir del 2026?

Segons les FAQS de l’Agència Tributària, si utilitzes un Excel o Word per a emetre les teves factures, ho podràs seguir utilitzant el 2026, sempre que no es consideri un SIF, és a dir, un sistema informàtic de facturació. I què vol dir això? Ara ho veurem.   

Quan un Excel o Word NO es considera un SIF?

Moltes empreses, principalment autònom@s, utilitzen un Excel o Word com a plantilla per a fer les seves factures, on bàsicament editen una factura “model” i la guarden en PDF cada vegada i l’envien al seu client; no fan sumatoris globals ni llistats automàtics i no utilitzen vincles, macros ni bases de dades.

Això NO es consideraria un SIF (Sistema Informàtic de Facturació) i per tant, el 2026, ho podries seguir utilitzant perquè no hi ha base de dades de factures, ni automatitzacions, ni registres.

Quan Excel o Word SÍ que es considera un SIF?

Si l’utilitzes com una aplicació ofimàtica: un llibre amb diverses fulles com a factures, numeració i dates que es generen automàticament, sumatoris que alimenten resums d’IVA/IRPF, llistats de clients, macros o vincles entre fulles. Per exemple: hi ha numeració automàtica, control de sèries o clients o depens de macros o formularis per a gestionar factures.

En aquest cas, SÍ que es considera un SIF (podríem dir que és un Excel o Word avançat) i per tant, el 2026 no podràs seguir utilitzant aquest sistema per a emetre les factures de la teva empresa.

Un Excel “avançat” tal qual és incompatible amb la normativa de la Llei Antifrau, excepte si l’adaptes per a generar aquests registres tècnics i assegurar inalterabilitat, consecutivitat i la resta de requisits que sol·licita aquesta llei, per la qual cosa hauràs de buscar un software per a emetre les teves factures que compleixi amb aquests requisits tècnics als quals obliga la Llei Antifrau. I recorda sol·licitar a aquest proveïdor la declaració responsable que acrediti que és un software homologat per l’Agència Tributària.

La nostra recomanació TAX

Si emets poques factures i només necessites PDFs, la teva plantilla és suficient i pots seguir com fins ara, però l’Agència Tributària segurament aviat obligarà a facturar amb un programa que compleixi amb la normativa, i per això, et recomanem que utilitzis l’eina gratuïta de l’Agència Tributària (https://www.tax.es/ca/publicada-laplicacio-gratuita-de-laeat-per-poder-emetre-les-teves-factures-amb-un-programa-homologat) o busquis una alternativa al mercat, com pot ser la que t’oferim des de TAX: FACTURATAX.

Recorda que...

La Llei Antifrau obliga a les empreses i autònom@s a utilitzar un software homologat per l’Agència Tributària per a emetre les seves factures:
  • Gener del 2026: obligació per a societats.
  • Juliol del 2026: obligació per a autònom@s.
És opcional, pots escollir, si vas o NO a VERIFACTU
VERIFACTU és l’enviament automàtic de les teves factures a l’Agència Tributària quan les emetis. Aquí, de moment pots escollir si vas o NO a VERIFACTU. 
La nostra recomanació TAX, i només és intuïció, que l’Agència Tributària inclourà als seus plans d’Inspecció a les empreses que escullin no anar a VERIFACTU.



Joresp 
L'Assessoria Tax de Premià de Dalt 
Gestoria Administrativa